
Kendini Bilmek: HAKKI VE HALKI BİLMEKTİR.
Alevi önderlerinin ve pirlerinin ortak mesajlarından biri, insanın kendi içindeki cevherin farkına varması gerektiğidir. Bu, insanın kendini bilmesi ve içsel tanrıyı keşfetmesi anlamına gelir.
Pir Sultan Abdal: “Hakikat sırrını özde var olan Haktan öğrendim” diyerek, tanrının insanın özünde bulunduğunu ve bu gerçeği anlamanın önemini vurgular.
Hacı Bektaşi Veli: “Her ne ararsa kendinde ara” sözüyle, kişinin hakikati kendi içinde araması gerektiğini belirtir. Tanrıyı dışsal ibadet yerlerinde değil, insanın kendi özünde bulmayı öğretir.
Yunus Emre: “Bir ben var bende benden içeri” dizesiyle, insanın içinde keşfedilmeyi bekleyen ilahi bir özü olduğunu ifade eder.
Aşk ve Sevgi:
Aşk ve sevgi, Alevi öğretisinin merkezinde yer alır. Bu öğretiler, insanları birbirine bağlayan en güçlü duygular olarak görülür.
Mevlana: “Senin canın içinde bir can var, o canı ara” diyerek, ilahi aşkın insanın içindeki en derin duygulardan biri olduğunu ifade eder.
Seyyid Nesimi: “Gel vücudun şehrine seyr’et, gör onu sendedir” sözüyle, ilahi aşkı ve sevgiyi insanın kendi varlığında aramasını öğretir.
Pir Aşık İbreti: “Arif ol da evvel kendini tanı” diyerek, kendini bilmenin ve bu bilginin aşkla harmanlanmasının önemini vurgular.
Hakikat ve Bilgelik:
Hakikat arayışı ve bilgelik, Alevi öğretisinin temel taşlarındandır. Pirler, erenler ve ozanlar, hakikatin peşinden gitmenin önemini sürekli vurgularlar.
Hallac-ı Mansur: “Enel Hakk” diyerek, hakikatin insanın kendi özünde olduğunu savunur ve bu yüzden büyük bedeller ödemiştir.
Seyyid Nesimi: “Hakikat sırrını andan anladım” diyerek, hakikatin derin anlamlarını ve bu anlamları bilmenin önemini öğretir.
Kaygusuz Abdal: “Hakikat yolu zor ve meşakkatlidir” diyerek, hakikatin peşinden gitmenin zorluklarını ve bu yoldaki bilgelik arayışını ifade eder.
Adalet ve Eşitlik:
Adalet ve eşitlik, Alevi öğretisinin vazgeçilmez unsurlarıdır. İnsanların birbirine karşı adil olması ve eşitliği gözetmesi, toplumsal huzur ve barış için temel şartlardır.
Pir Sultan Abdal: “Adaleti gözet, haksızlık yapma” öğüdüyle, adaletin önemini vurgular.
Hacı Bektaşi Veli: “Yetmiş iki millete bir gözle bakmayan, halka müderris olsa hakikatte asidir” diyerek, tüm insanlara eşit davranmanın önemini ifade eder.
Fuzuli: “Adaletin olmadığı yerde zulüm vardır” diyerek, eşitliğin ve adaletin toplum için ne denli önemli olduğunu belirtir.
İnsani Değerler ve Ahlak:
Alevi öğretisinde insani değerler ve ahlak, yaşamın merkezindedir. İyi insan olmanın yolu, yüksek ahlaki değerlere sahip olmaktan geçer.
Pir Aşık İbreti: “Yalan, kötü söz söylemeyeceksiniz” diyerek, dürüstlüğün ve doğru sözün önemini vurgular.
Edip Harabi: “Gönüllere yol örmek, insanlarla sevgi ve anlayış dolu ilişkiler kurmaktır” sözüyle, sevgi ve anlayışın hayatın merkezinde olması gerektiğini belirtir.
Asik Daimi: “Elinize, belinize, dilinize sahip olun” öğüdüyle, ahlaki değerlerin ve insani erdemlerin ne kadar önemli olduğunu ifade eder.
Toplumsal Birlik ve Dayanışma:
Toplumsal birlik ve dayanışma, Alevi topluluklarının en önemli özelliklerindendir. Birlikte hareket etmek, güç birliği yapmak ve dayanışma içinde olmak, Alevi öğretisinin temel prensiplerindendir.
Kalender Çelebi: “Birlikte güçlüyüz, dayanışma ile büyürüz” öğüdüyle, toplumsal birliğin ve dayanışmanın önemini vurgular.
Meluli: “Toplum için çalış, birlikte var ol” diyerek, toplumsal dayanışmanın ve birlikte hareket etmenin değerini belirtir.
Hudai: “Bir olalım, iri olalım, diri olalım” sözüyle, birlik ve beraberliğin toplumsal huzur için ne kadar önemli olduğunu ifade eder.
Aşk ile Mehmet Yapıcı ( DEVRIMI )