HAKİKAT YOL’U (Alevilik) – 6 (Mehmet KABADAYI)

    HAKİKAT YOL’U (Alevilik) – 6

Hakikat Yol’unda (Alevilikte) Ocak Sistemi: Her dinin ve inancın (öğretinin) kendisine has o dini ve inancı diğerlerinden farklı kılan değerleri vardır. Bu değerler o dinin ve ya inancın kimliğini ve yaşam biçimini oluşturur. Aynı zamanda her din ve inanç kendi içinde belli bir örgütlenme biçimi ve modelini oluşturur ve oluşturduğu bu örgütlenme modeline dayanarak varlığını devam ettirir. Hakikat Yol’undaki toplumsal örgütlenme modeli ocak sistemidir. Bu örgütlenme modeli ocak, talip, ana, pir, mürşid ve rehber hep birlikte ikrar ve rızalık hukuku temelinde bir bütünlük oluşturur. Kısacası Hakikat Yol’unda bir arada (Ana, Mürşid, Pir Rehber ve Talip) toplumsallaşma ve örgütlenme modeline Ocak deniyor.

Aynı zamanda toplumsallığın Ana Kadın etrafında örgütlendiği ilk toplumsal model ocak’tır diyebiliriz! Ocak, Ana’nın (Dayîk’in) evi’dir. Yol’umuza Ana Yol’u demişiz, işte tamda bunun için ocağın ve postun sahibi daima mürşid-i kamilullah olan Ana’dır. İnsanı pişiren, adaleti sağlayan ve hakça ortak yaşamı oluşturan Ana’dır! Ana’sız, bırakılmış Alevilik; hakikatsiz kalmış Aleviliktir. Başköylü Pir Hasan Efendi “Hakikat Ana Yol’udur, Yol’un (Alevilik) sahibi Ana’dır” diyor. İşte bunun içindir ki, Hakikat Yol’u (Alevilik) Ana’sız olmaz, Ana’sız Yol yürünmez, Ana olmadan ikrar verilmez ve Ana olmadan erkân yürütülmez. Kısacası Hakikat Yol’unun vicdanı Ana’dır ve Ana Yol’un devam etmesinden sorumludur.

Hakikat Yol’unda (Alevilikte) ocak yapılanması binlerce yıllık bir geçmişi olmakla birlikte, Alevi toplumunu ikrar ve rıza hukuku temelinde bir araya getirip birbirine sevgiyle bağlayan sistemli bir kurumsallaşmadır. Ocaklar, ana, pir, mürşid, rehber ve talip topluluklarıyla oluşturulmuş mükemmel bir örgütlenmedir. Hakikat Yol’u talibi Aleviler yüzyıllar boyunca ocak örgütlenmesi etrafında birleşip bir araya geldiler. Özünde Alevi inancını (öğretisini) geçmişten bugüne taşıyan ve Alevilerin sosyal yaşamını örgütleyen ve zincirin halkaları gibi toplumu birbirine bağlayan ocak sistemidir.

     Bir ocağı ocak yapan, ocağa bağlı taliplerin varlığıdır. Hakikat Yol’u  (Alevilik)  öz itibariyle talip, rehber, pir ve kâmil-i mürşid şeklinde örgütlü yapıdır. Talip Pir’ine ikrar verir ve Pir’de Mürşid’ine ikrar verir. Cümlesi de Yol’a taliptir… İkrar ve rıza esası çerçevesi içerisinde oluşturulan ocaklar içinde rayber, pir ve mürşid gibi hizmet (görev) tanımları yapılmış. Bu hizmet (görev) paylaşımı sistemiyle adeta bir ağ örerek taliplerin bulunduğu en ücra yerlere kadar gidebilmiş ve birbirini denetlemiştir.

Konuya dair araştırmalarda ifade edildiği gibi farklı coğrafyalara dağılan onlarca Alevi ocağı bulunmaktadır. Bu ocaklar: a-Mürşid ocakları, b-Pir ocakları, c-Rehber ocakları, d-Düşkün ocakları! Bu ocaklar, ikrar ve rızalık bağı (ilişkisi) içerisinde mürşit, pir, rehber ve talip ocakları olarak birbirlerine bağlıdırlar. Naçizane bana göre Ocaklar etrafında birleşilen toplumsal biçimlenme sistemi dünde alternatifti, bugünde ve yarında alternatif olacak bir sistemdir.  Aşk ile.

DEVAM EDECEK!

 

Mehmet KABADAYI.

 

İletişim: Mehmet_k.34@hotmail.com