Cemde 12 Hizmet sıralaması, anlamları
Müslümanların Bilmediği, Erkan Meydanınıda CEM’in 12 Hizmet sıralaması, ve bunların anlamları nedir?
Günümüzde tüm hizmetler gerekli mi? Anlatmaya çalışacağız.
Oniki hizmet ritüellerinin içerdiği sırların gerçek anlamı nedir ?
Cem Sahiden bir ibadetmi?
Cem bir İbadet değil. Bu Sorunun cevabını bilmeden,;
Cemde sunulan Hizmetlele, Cemi Yürütürken gerçek anlatılamaz.
Cem neden bir İBADET değil?
Cem Hakk-Meydanıdır. Bir Okuldur. Sorgu Görgü Maydanıdır. Murşidler, Pirler Divanıdır.
İnsanlık Var oldukça Hak Yolu var olacak. Hak Yolunda Cem önemli bir Organıdır.
İkrar verdiğimiz Yolun Kapılarında, Rehberin ve Pirin eğitiminden geçip Kemalete ulaşırız.
Kemaletre Ulaşan, Kamil bir Canda, Hakka vararak. Beden Devriyesi içinToprağa Sırlanır. Kemalete ulaşmış Canın, Canı/ Ruhu ise Enerjisi olarak devri asan olur. Hakla Hak olmak, Kamil olmakla olur. Kemalete ulaşmak biligi ve bilimle olur.
Hava /Nefes,; Ateş / Işık / Enerji,; Su / Hayat / Yaşam,; Toprak / Sır /Cevher olmadan, bunları bilince çıkarmadan yaşamanın bir anlamı olmaz.
Bu bilgiyide okullarda yüzeysel aldığımız gibi.
Cemlerde Pirlerimizde, Murşidlerimizdende içeriğini öğretirle bizde onları anlıyarak. Hakkla Hak olmaya gideriz.
Alevilik te Talip veya Can, Canını feda etmek üzere Hak Meydanda Pir Divanı karşısında ikrar verdiği yerdeki saygıda durur, Yol dilinde bu duruşa Dâr denilir.
Dâr’a kalkmak için meydanın orta yerine gelinir ve Dâr’a durulur.
Ya da bir eksiğimiz varsa Pir bizi Dâr’a çeker.
DÂR.: Pîr’in, Mürşidin veya Dede’nin karşısında, beller kemerli (Kemerbest olanlar), başlar açık ve ayaklar çıplak ve mühürlüdür (sağ ayak başparmağı ,sol ayağın başparmağı üstüne gelmesine ayak mühürleme denir).
Başın açık olması demek Can’ların huzuruna, meydana gelen kişinin saklısı gizlisi olmadan meydanda Hakkın huzurunda olduğunu göstermesidir.
(Alevilikte başın kapalı olması, kişinin EDEB’li olduğu manasını taşımaz. EDEB burada EL, DİL, BEL’ dir) )
Cem’de, Rehber veya Gözcü.: Canlar edep-erkan dediğinde, zaten tüm Canlar artık, Tek Can, Tek Nefes olup Can olmuşlardır. Kimsenin kimseden çekinmesi, utanıp sıkılması gibi gereksiz duyguları yoktur, olmamalıda.
Cemde Edebe uygun olmayan art niyetli kimse olamaz. Öyle birisiyle Erkan yürütülmez. Ya da o her kimse, Dara Çekilir gereken yapıldıktan sonra ya aklanır yada Cemin dışına sürülür ki Cem bağlanabilsin.
Alevi toplumunun her türlü müşkülleri; sorgulama, yargılama ve cezalandırma (burda dara kalkma olmaz, Dara çekilme ile olur.)
Aklanma, İkrar verme, Yola girme, Musahip ikrarında, yıllık görgü ve sorgulardan geçme gibi yolun olmazsa olmazlarından. Hep Pirler divanını karşısında , Cem Erenleri önünde Dâr olunur.
Kısa bu bilgilerden sonra.
ONİKİ HİZMET.: Günümüzde bu hizmetlerin hepsine gerek varmı sorusunuda sırası gelince cevaplıyarak devam edelim.
MURŞİD. Kimdir.: ? Marifet kapısının Piri / Anası dır. Ma dan alınan. Mu- ile Reşid birleşiminde oluşan. Bir Bilge Ana ya verilen ve Hak Yolunda Kemaletin Olgunluğuna ulaşan, Varan İnsanı kamildir.
MU= MA= yani ANA, ANA-TANRIÇA dır. Bu Anlamıyla Kadının Kutsiyetini perçinlenmesidir.
Ana Erkil/Soylu Toplumlarda Topluluğun Aile Yapısı Anaya Bağlı olan Kabilelerden oluşmakta idi. Kabilenin Nufusunun çoğalması ile Yönetim Şekli Kabileden bir üst aşama olan KoMun’a geçildi. Komunu sevk ve idare eden Bilge Analar KoMunla yaşamda Tanrıça olarak nitelendirildi. Buda öyle Anadır, Tanrıça olsun denilmedi.
Doğuran, Çocuk bakan, büyüten, hayvanları evcilleştiren, Bahçe işlerini geliştiren, Deri ve Bitki liflerinde Giyim eşyası Yapabilen biri olarak Toplum içinde saygınlığını artırıyordu. Ekonomik olarak geçinebilmeleri için. Topluluğun Güçlü İnsanları Kadın Erkek birlite avcılık ve toplayıcılık yaparaken yaralananlara, Ananın Otlardan ve köklerden Merhemler, ilaçlar yaparak dertlere derman olması onun Eczacılığı ve Hekimliği Ana tanrıçaya götüren saygınlıklardan bir başkası idi.
Yabani Tohumları toprakla buluşturup Buğdayı, Arpayı, Çavdarı, Mercimek gibi Hububatları yetştirerek İnsanlığı Avcılık ve Toplayıcılıktan Tarıma ve yerleşik alanda yaşamaya getiren Ana oldu.
Bu Marifetleri ve İnsanlığın daha rahat yaşaya bilmesine yaptığı Hizmetlerle Murşid ( Mu= Ana, Rşid Yani Reşit= Olgun= Bilge ) olma özelliğine kavuşması ve Bilgeliğin de en Üst Makamı olarak Ocak Sisteminde Pirinde Danıştığı bir Uzmandır. İlkeli Komunal, Komun topluluklarda günümüze kadar gelen bilgelik, Günümüzde Cinsiyete bakılmadan. Yol Ehli Bilge Her Can Murşid olabilir.
Böyle bilge bir Can neden Postun Sahibi olamsın. Olmaması için birde engel yoktur. Post Bilge Analarındır.
Postu bilge Analara teslim etme zamanı çoktan gelmiştir. Analarımız buyursunlar Postlarını işgal edenleri kaldırıp kendileri otursunlar.
Günümüzde her Canda Murşid olmak için kendisini yetiştirmeli.
Murşidlerimizde,; Pielerimizi, Reyberlerimizi yetiştirip Yolumuzun ikrarlarını günün koşullarına uygun olarak, toplumun ortaklar topluluğuna gitmesini sağlamalı.
Buda sadece bilgi ve bilimle olur.
Bilim Yolumuzun delilidir, ışığıdır.
PİR KİMDİR.: Candır, cinsiyeti olmaz. Bilgedir, Hak Yolunun hem Hakimi, hemde Hekimi olacak bilgiye sahib olan her Can Pir Olabilir. Burda bir Ocağa bağlı olması aranıyor. Fakat illede bir aileye kan bağı ile bağlı olması aranmaz. Ehil Can Olabilecek bilgi ve beceriye sahib olan her Can Pir olmaya adaydır.
Yetrki EDEB-ERKAN’a, Hak Yolu gereklerine uygun yaşamasını bilen biri olsun.
Yüzlerce Yıldır Var Olan Ocaklarımızda Analarımız Ocakların Sahibi olmalarına rağmen, özellikle 1400 lü yıllardan sonra, Nakşibendi Şeyhi Balım Sultanın Hace Bektaş Dergahına, Osmanlı Tarafında kayum olarak atanması ile Başlayan Hak Yolunun yolcularını, Yolun dışına çıkarma çabalarına ve diğer Ocaklarımıza el uzatan Osmanlı memurları olan Nakşibendi Şeyhleri giderek Ocaklarımıza erkeklerin hakim olması için büyük bir gayret içine girmişlerdi.
Bu Tarihlere denk gelen Safavi Şeyhleride Anadoluyu Şiileştirmek için ve bilindik düzmece secereleri ile Ocakta gelen çıkarıcı bir kaç Ocak zade bu düzmece icazetnemeler ve secerelerle kariyer sahibi olmak isterlerken, Seyidlik unvanınıda kendilerine bir ek unvan olarak alıp kendilerini Şeyh Haydarın soyu ile İmamete yaklaştırarak Muhammed-Ali soyunda geldiklerini düzmece secerelerle ispatlamay çalışarak kendilerini kandırdıkları gibi, Hak Yolu-Alev-iliği islama adapte emeya çalıştılar.
Analarımızı ve Kadınlarımızı Haremlik Selamlığa zorluyarak Postunda ettiler. Böylece Pir Olan Ananın yarine Pir Olan erkek Seyidler Ocak sahibi olarak piyasada türemeye başladılar. Bunlara teslim olmayan Ocaklarımızın Analarıda erkek çocuklarını yetiştirerek ve destur vererek Taliblerine göndermekle birlikte giderek hemen hemen tüm ocaklar ve ocak postları erkeklerin vaz geçemediği bir siyasi koltuk halini aldı.
Hak Yolu gerçeğini bilince çıkarmış ve gerekli bilgiye ulaşmış her Can Pirdir. Cem Yürütmeye ve bağlamaya muktedir.
Öyle Seyidi Saadet-Evladı Resul olanlar değil. Onlar resmen, Analarımızın Hak Yolu Postunu işgal eden ve bununda, farkında olmayan kendini kandıran bilgisizlerdir.
Pir Ser-Cem.: Cemi yürüten sevk ve idare eden Hizmet sahiblerine ve Ceme katılan Canlara bilgileri ve tecrübeleri ile Manevi zenginlik, ferahlık, Gulbanglarla ve Bilgi dolu sunumları ile. Cemde Sorgu-Görgü yü yürüten burda Hakim olup Hakk-Terazisini, Hakkın Binası olan Meydanda doğru tartarak, Ceme katılan Erenlerle birlikte karar veren ve bu kararların ekseriyetten barış yönünde son bulan ve toplumun barışını sağlayan Bilge Hakimlere Pir deriz.
REYBER yada REHBER.: İsmindende anlaşılacağı gibi, yol gösteren Hakk Yoluna İkrar vermek istiyen Canları, ikrar verebilecek kıvama getirmek için yatiştirerek Pir-Divanına getirir. Musahiblerin ve Canların isteklerini, dertlerini dinler onları bilgisi dahilinde hal etmeye çalışır. Toplumun arasında barışı sağlar. Üstesinde gelemediği sorunlar olursa, Pire bildirir, Pirden öğütler alır ve aldığı öğütlerle hala barışı sağlıyamıyorsa Cem-Çağrısı için Pirden destur alır ve gerekenleri yaparak Meydan açılmasını sağlar.
Böylece, herhengi bir sorunun toplum içinde daha derin yaralar açılmadan hal etmesini sağlamasıdır.
Ayrıca Cem Gününde Cem Meydanında Pirle Talibler arasında Köprü vazifesi görür. Cem Hizmetlerinin eksiksiz yerine gelebilmesi için hazırlıkları gözetir kontrol eder ve Cem esnasında Pire Yardım eder.
Hizmet sahibleri ile Birlikte Dar olur gerekirse Hizmet tercemanlarını tamamlıyarak sunar.
Reyber. 6 ile 17 yaş arasında gençleri Ana, Babalarının aile büyüklerinin Rızalığıyla, Gençlerin isteği ile 7 Renkli kemer Bağlanır ve gençlerin kemerbest olmalarını sağlar. 7 Renkli dememizin bir anlamı var. Gökkuşağı rengini yanı ışığın 7 renginde almış oluyoruz. Evrenin Kuşağını gençlerimizin beline bağlıyarak Evreni yani Hakkı bellere bağlamış oluyoruz.
Kemerbest olmak gençlerimizin Hakk yoluna atmış oldukları ilk adım olması ile gulbanglarımızda 17 Kemerbestler dememiz 17 yaşına kadar olan genclerin Masum sayılmasıdır.
Yolumuzun pekişmesi için:
Reyber,; Canların, Taliblerin içinde ve daima onlarla beraber olup dertlerini, eksikliklerini bilendir.
Yol ehli Olan Reyber, Yoldaki Tüm Hizmetleri EDEB-ERKAN içinde öğrenerek Marifet kapısında içeri girmiş, Pirinde, Murşidinde Rızalık Almış, Arifler Ceminde, Muhabbetinde Dem Alan Bilge bir Ehli Candır.
Cemde Murşid, Pir ve Reyber üç Eren birlikte Cemi yürütürler. Ayrıca Reyber Hizmetlerinden Cem Aşık’lığı Hizmetini diğer Cem Aşık’ları Canlarla birlikte yürütür.
PEYİK / OKUNTUCU / DAVET EDEN.: ( Günümüzde bu hizmet elektronik yapılıyor bu hizmet sembolik duruma düşmüştür. Olmasada olur)
Önceden takvimi belirlenen Cem Günü için davetiye çıkaran.
Pire haber veren Ceme katılmasını bekledikleri Canları Ceme Davet eden. Hakk Yolu davetiye Hizmetini yürüten Yol Ehli bir candır.
Neden Yol Ehli ?.: Yol Ehli olmayan hiç kimse Cem de hizmet göremez. Kemerbest olup, Eşitler ikrarını verenlerle, Musahib İkrarı bağlayan Musahibler Cem Hizmetlerinin tamamını yapmaları ile belirli bir olgunluğa ulaşınca.
Yol Kapısından Marifet kapısına geçmek içinde, Ananın/ Pirin desturuyla ve Pirin elini tutarak Piri ile Birlikte Musahib Canlar Marifet kapısından, Marifet Meydanına Yunmaya gelebilirler.
Bu ne demek kısaca; Musahibler Okuntu ile Yani davet / Peyik hizmeti ile Başlar, Sonra Kapı / Bekçi Hizmeti, Sonra Post Hizmeti içinde Post Anasına Hizmet, sonra Çerağ/ Delil Hizmeti, sonra Süpürge Hizmeti, Sonra Gözcü Hizmeti, Sonra İbrikdar hizmeti ( Bu hizmete gerek olmadığı kanatındayız. Pirlerimiz ne demişler alınmış abdestimiz aldırırlarsa, kılınmiş namazımız kıldırırlarsa) Bu anlamda el yıkama ele su dökme Aw-Dest’in erkana uygun olmadığını düşünmekteyiz.
Sonra Cem Aşığı Hizmeti, Sonra tüm Cem erenleri ile Sema Hizmeti yapılır. ( Sema Cem içinde yapılması gereken ve Ceme katılan her Canın yerine getirmesi gerekli olan bir yol hizmetdir. Sema ekibi diye bir şey olmaz).
Sonra Saki / Dem Hizmeti, Sonra Lokma / Sofra Hizmeti. Tüm bu hizmetleri Tercemanları ile yerine getirdikten sonra.
Pir, Murşid Ana,; Dört-Canı Reyberlik Hizmetine hazırlarlar. Reyber Hizmeti hazırlıkları yapılırken eksikliklerini tamamladığını gören Pirler / Analar Dört Canın elinde tutarak Marifet Meydanına Arifler meclisine getirirler.
Arifler MECLİSİNDE, MARİFET MEYDANINDA HAKK KELAMI SÖYLEME VE MUHABBET ETME bilgisine ve yetisine ulaşmış olurlar.
KAPI HİZMETİ.:
Kapıcı / Bekçi.: Musahib canlar dışardan ceme / mekana herhangi bir müdahalenin olmaması ve ceme girmesi kabul görülmeyenleri ceme alınmaması vede Cem Meydanına Ayakkabı ile girilmemesini önleyen daha doğrusu Cemin ve Ceme gelen Canların Güvenliğinden sorumlu oladukarını ve bu güvenliğin Cem başlamadan önceki kontrollerden başlıyarak Cemin bitiminden sonra Cem Hanenin kapanması. Ocaktaki ateşin yangın çıkmaması için gerekli tebirlerin alınması, Deliller tam sırlanmışmı yangın çıkmaması için kontrolleri yapar ve kapıyı kitler Eğer bu bir Ev veya bir Köy odası değilde Sadece bir Cem Hane ise o Cem Hanenin güvenliği daima Kapıcı / Bekçi canlarımıza aittir taki Pir/ Ana, kapıcı Hizmetini başak Musahiblere verenedek sürer.
Burdaki Bekçi sadece görünürde gördüğümüz bir bekçilik değil bunun birde EDEB yanı var Eline Bekçi olmak var, Diline Bekçi olmak Var, Beline Bekçi olmak var. Bunların Hayat içerisinde nasıl sahib çıktığını Eliyle ürettiğini, üzerinde Yaşadığı Topraklar için, birlikte yaşadığı insanların rahat ferah içinde yaşamsı için Canlar ürettiklerinin, ihtiyacından fazlasının ihtiyacı olanlara verilmesi için Reybere, Pire Dergaha/Ocağa götürerek dağıtılmasına bekçilik yapması ve sahib çıkmasıdır.
Diline sahib Çıkarken Pirden, Murşidden, reyberden öğrendiklerini hayat içinde Alevi dilini kullanarak Hakk kelamınca insanlarla muhabet ederken EDEB ine sahib olarak konuşması.
Başkasının arkasında konuşmamasını iftıra atmamasını ve moreli bozuk olan problemli insanların dertlerini dinlemesi ve onlara yardımcı olmak için gönüllerini okşayan bir dille yardımcı olmasına sahib çıkması ve bunlara bekçilik yapması dır. Kapıcı hizmetleri bunlardır.
POST HİZMETİ.: Post Anasının gözetiminde. İkrar Erkanları, Görgü sorguda Postun, Cem Bağlanacağı mekane getirip Postu Anaya ateslim etmektir.
Post hizmetini sunan Musahibler Postu kendi hanelerinde Posta yakışır evde yüsek ve kapalı bir sandık, kutu veya dolapta muhafaza ederler. Cem günü Postu Cem Meydanına birlikte getirirler. Sembolik Post olmaz. Post Pirin Ananın, Murşidin oturacakları yüksek olmayan sediri veye Koltuğu Bu Hizmet sahibleri, önceden Cem Evine Gelip Postun serileceği yeride hazırlarlar. Post hizmetini Sunan Musahib Canlar Pirler Divanının Rahat olmasındanda sorumlular.
Meydancı / Gözcü ile bereber Ses sisteminide Post Hizmeti ve Meydan Hizmeti sunanlar birlikte sorumlular.
Postun sahibi Murşid, Ana, Pir Hangi Ocakta ise veya Hangi Post sahibi ise O Post sahibi Ananın istediği zaman getirilip Anaya verilmesi ile Post Hizmeti sunulmuş olur. Post herhangi bir yere serilmez, Post Anasına verilir,.
Anada Postu Edeb-Erkana uygun bir şekilde Ser-Cem olan Pire Cem Erenlerin Rızalığı ile verir.
POST NEDİR; İlim irfan sahibi olan Mürşid, Pir makamını temsil eder. Post sahipleri, Postnişin olarak Adlandırılırlar. Dolayısiyle Post; Hakk, Hakikat, ilim, irfan, birlik ve adil yönetim sistemini temsil eder. Görgü ve Sorguda Hakkın Binası, Posttur.
Dar Meydanında Adeletin Terazisi Posta oturanın elindedir.
Orası Yaşama, barışın sunulduğu bir Meydan olarak Adaleti dağıttığı gibi. Posta oturan Pir Murşid, Canların Hakk Yolundaki yaşamlarından her hangi bir yanlışın yapılmamasının öğretildiği bir Öğretim makamıdır.
Bilge Pir, Murşid.: Toplumun eğitimini bilge ve ehil Canlarla birlikte öğrettiği ve bu öğretiyi hayatta kullanmaları için ikrar aldığı, ikrar verdiği bir makamdır. Post Makamı. ( Adalet ve Eğitim Koltuğudur. Post Ana tarfında Pire sunulur ve Ana Murşid Makamında dır)
ÇERAĞ / DELİL.: Güneşin Meydanımızda tezahürüdür.
Çerağ.: Çıradan elde edilen, bir ağaç kıymığıdır. Bu kıymığı Cem Meydanına getirebilmek için önce ormanda yaşlı mümkün olduğunca kurumuş bir Çam ağacı seçilir ve o ağaca niyaz olunup gulbangla rızalık alınır.
( Musahib kardeşler Ey Çam seni keseceğiz Cem Meydanımıza Çıra olup Çerağ gibi yanacaksın, Delil olup, yolumuzu , gönlümüzü, beynimizi aydınlatman için senin yağlı bir yarinde Çerağ çıkaracağız. Bunu için senden özür diliyoruz Yolumuza Hizmet için seni seçtik aşk ile nıyaza geldik Destur isteriz. ) Derler ve keserler en güzel yerinde çerağlarını hazırlarlar, gelecek için çerağ olabilecek geri kalanıda Cem Evinide yeniden kulanabilmek için uygun bir kilerde tutarlar.
Bakın Yolumuz ağaçtan Rızalık almadan ağaca balta vurmuyor. Her şeyin başı Rızalıktır.
Çerağ karanlığı aydınlığa çevirmek için uyandırılır.
Başlangıçta Çerağ ile Delil sanki tek bir anlamdaimiş gibi görünsede.
Çerağ.: Cem Meydanını Cem Haneyi aydınlatmak için karanlığı yok etmeye yarayan ve uyandırılan hayat içinde karanlığı aydınlığa çevirmeya yarayan uyandırılınca sunduğu Aleve verilen addır.
Delil.: Hakk Mahkemsinin kurulduğu, Hakk Binasında, İkrar verildiği Meydanda gerçeğe hitab edebilmek ve bilimsel olarak gerçekleri göre bilmek için uyandırılır ki bu Gönülleri, beyinleri aydınlatır. Pir Talibe ikrar Meydanına geldiğinde ” gelme, gelme, gelirsen Dönme, dönme. Gelenin Malı, Dönenin Canı gider.” ” Öl ikrar verme, Öl ikrardan dönme” derken.
Delil göstermek zorundadır. Delilin görünebilmesi için Aydınlık olamsı gerekir onun için delil uyandırılır.
” Malı mala katmaya. Halla haldaş olmaya, Yolunla Yoldaş olmaya” gel der Pirlerimiz İkrar bağlarken.
Delil olmadan yolun aydınlığını nasıl görebiliriz.
Musahib Canlar Delilleri uyandırıken Delilleri Birlemiş oluyorlar ve Yani İkrar veren Canlara Yolun aydınlığını göstermiş olurlar.
Posta Oturan Divan Pirleri.; Hakk, hakikat, ilim, irfan, birlik ve adil yönetim sistemini temsil ederler. Görgü ve Sorguda Hakkın Binasında kararlar bu Postta oturanlar verir.
İşte Delil Burdaki İlmi, İrfanı, Adaleti ve Hakk terazisi ile verilen karaların, doğruluğunun görünmesi ve gösterilmesini temsil eder.
Aydınlıkta Hakk yolu yürütülür. Sema dönenler Delile, Yani Hakk meydanında kurulmuş olan Bilge, aydın divana daima yüzlerini döndükleri ve gördükleri ışık delildir. Bu Işığa sırtımızı hiç bir zaman çevirmedik sonsuza dekte çevirmiyeceğiz.
SÜPÜRGE HİZMETİ..
Sadece Cemda süpürge çalmak değil. Biraz daha derinliği olan bir hizmettir. Cem Hanenin Temizliğinden Süpürge hizmetini sunan Musahib canlar sorumludur. Cemden önce gelip her tarafı temizlerler. Cem Meydanına serilecek Kilim Halı, Sandalye, oturak vb gibi Ekipmanları, Cem Yapılacak Meydanın etrafında yarım ay şeklinde hazırlarlar.
Süpürgeyle,; Cemde Süpürge Hizmetinin yapılacağı zaman gelince, sembolik olarak 3 sefer meydana süpürgesini çalar ve süpürgeyi niyaz ettikten sonra. Tercemanını sunar yani yaptığı Hizmet nedir onu Gülbang şeklinde anlatır.
Şöylederler.AYAKLARI MÜHÜRLER Dar’da durarak
TERCEMANINI SUNAR
Hakk Erenler ışığında idik, O noktada sır idik. Hakk Meydanında görüldük. Dört Can idik, Zülfü Naciye idik. Hakk Meydanında süpürgeci idik. Aydın ola Meydan, Yok ola düşkün olan. Der Eğilerek elini üç sefer süpürgeye sürer.
Hakk, Xızır, Kamil insan aşkına. Varlığın Hakkına, Evliyanın sırrına, gerçeklerin yoluna, çaldık süpürgeyi.
Ya Xızır Sen gerçeksin. Gerçeği Sırlıyanlar Aşkına HÜ. Nefes Pirdendir. Der
Pirden Gulbangını alır.
Süpürge bir Temizlik aletidir. Burdaki Meydan temizliği olarak görünsede. Gönüllerin temizliği önemlidir. ”Erenler Işığında idik” derken Işık yani ”NUR” olarak Hakk meydanına geldik temizledik ve meydana Işık saçtık. O ışık gönülleri şad eylesin. ”Hakk, Xızır, Kamil İnsan” aşkına Aşk getirdik meydana o aşkı gönüllere getirdik. Gönüllerinize Aşk olsun ki Semayı Aşk ile dönesiniz.
Süpürge Hizmeti Musahib canların, Hizmetlerinde Birliğin, Paklığın pekişmesinin sembolüdür. Toprağa çalınan süpürgenin, Meydanda sabrın simgesidir.
GÖZCÜ / MEYDANCI HİZMETİ.:
Murşid, Ana / Pir ve Reyberden sonra Cemden sorumlu olan bir Hizmettir. Bu Hizmet Musahiblerin Hakk Yolundaki İkrar Evresinde Cem Mektebinde öğretimin son halkasıdır diyebiliriz. Bu Hizmetle; Pir / Ana, Musahibleri yeterli görürse onlara Marifet Kapısını açar ve Marifet Kapısından ellerini tutarak Arifler Meclisine girerler
(Pirimden El Aldım işte budur)
Bu mecliste Tüm Canların sorunların çözümü, yaşamların daha kolay ve rahat olabilmesi için Muhabettlerde, istişareler yapılır ve Toplumun uygulamasına sunulur.
Bu Canlarımız Reyberlik yapabilecek biligiye, bilince, tecrübeye ve beceriye ulamışlardır. GÖZCÜ.: Cemin sükünet içinde yürümesi için pür dikkat Ceme katılan canları gözetir ve eksiklik yapanları uyarır, uyarılara uymayanı Reybere söyler Reyberde Pire ulaştırır ve Uyum sağlamayan Can Dara çekilir neden uymadığını anlatır, varsa itirazı, itrazını anlatır. Cem Divanı haledilecek bir durumsa hal eder değilse Ceme katılan Canlara sorar ve Canlarla birlikte karar verilir bu kararlar, genelde barışçıl kararalar olur ve cemin süküneti sağlanır.
Gözcü Tercemanın bir yerinde derki
” Yolumuzda, Özümüzle, Hakkın gözü var gözümüzde. Hakkın gözü ve adaleti ile Gözleriz. Gönlümüze sorar öyle söyleriz” der.
Gözcü Hizmet olarak Hakk’ı Hakkikatı göz önünde tutarak gözler. Kimseye Haksızlık olmasına Rızalık göstermez ve müdahale eder.
Musahib Canlar bu Hizmeti bazen bir kaç yıl yapmak zorunda kalırlar. Yeterli bilgi sahibi ve tecrübe sahibi olana kadar hizmetleri Pir Murşid sunmasını isteyebilir. Ve ne zaman Canlar olgunluk mertebesine ulaşmışlarsa o Zaman Pir-Murşid elinden tutarak Marifet kapısından birlikte içeri girerler.
Bu noktada sonra Yani Musahiblerin olgunlukları Reyber seviyesine ulaşmış ve İşte bu Musahibler Yola İkrar veren diğer Canlarlada Musahibdirler.
Tüm Canlarla Musahib olabilmek ve onun hakkını verbeilme. O bilgi ve beceriye ulaşmadan olmaz. Bu noktanın ilk KAPISI Edebd tir.
Ariflarin Meclisinde Her Dem Muhabbet en üst düzeyde ki bilgelikle yapılır. Toplumsal sorunlar burda çözülür ve toplumun hayatlarına kolaylık verecek uygulamalara dönüştürülür.
GÖZCÜ TERCEMANI
Kerm eyle Pirim. Erkanla, Huzuru, ulu divanda bulmaya. Hakkın gözüyle, Hakk meydanını gözetlemeye himet eyle.
Ya Xızır sen Gerçeğin Gözüsün. Gerçeğin Can Gözüne HÜ
Nefes Pirdendir. Der Darda durarak.
Pirden GULBANGINI alır.
CEM AŞIĞI/ZAKİR HAKK KELAMINI NEFESLE SÖYLEYEN.
Cem Aşığı. Bir Marifet ve Sanaat Ustası, hem Bağlamasını hemde Sesini kullanarak Cemi Baştan sona kadar gerekli zamanlarda Canlara Muziksel bir aheng verir ve Canların Vecd Olamsını ve dinginliğe ulaşmasını sağlar.
Cem Erkanında en yüksek kıvamına ulaştığı an Sema Anıdır ki burda Cem Aşığı, Sema Nefesi Sunarken Canların Evrenle birlikte dönmesine ve Yumuk gözlerle Dinginlikte vecd olmasına ulaştırır.
Cem Aşığı en doğrusunu sunduğu Tercemanla anlatıyor. Ne diyor ?
” Aşk ile özü öze bağladık. Sazımızın tellerini ağlattık, Nefes oldular, Dem oldular. Erenlerden nefes aldılar. Çoşan gönüller. Pirden destur isterler. ” der
Burda Musahib Canların Hepsi olmasada mutlaka bir ikisi Cem Aşığı olabilme yeteneğini yaratmalılar. Çünkü Yol Kapısında bir Hizmeti tamamlamadan diger hizmeti yapamazsınız.
Cem Aşığı herzaman hazır olan biri olarak Hizmet sunar.
Pir -Murşid Cem Aşığını yeterli gördüğü andan itibaren bir başkasını, bu hizmete yetkin olan Musahib Canlara görevi sunmaları için verir. Onlar zaten daha önce Cem Aşıklığı hizmeti sunanla birlikte Cemlerde var olan Cem Aşığı ile bu hizmeti sunmuş gerekli çalışmaları yapmış ve tecrübe sahibi olmuşlarki. Pir Aşıklık hizmetini yeni Cem Aşığı Canlara vermiş olur.
Pir Cem Aşığı Hizmetini sunan Musahib Canların sundukları nefeslerin Manalarını ve açılımlarını bilince çıkarmış.
Taleb olduğunda ve Pirin-Murşidinde Rızalığı ile Aşık yetiştirme eğitimini verebilecek düzeyde olmaları ile birlikte gelecek Erkanlarda Gözcü hizmetinide yapmaya hizırlanmış olurlar.
Cem Aşıklığı ve Gözcü hizmeti yaptıktan sonra Reyber olunur.
İBRİKDAR / PEŞGİRCİ / AV DEST HİZMETİ.
(Bu Hizmet sadece Musahib İkrarında yaplmalı sevgi ve eşitliğin gösterilmesi içindir.)
Av Dest el suyu demek. Ele dökülen su ile bir temizlik hizmetidir. Suyun Hakk Yolunda Hizmet sıralamasında, sıralamanın Sevgiyi, Hizmet’le Saygı gösterme meydanı olarak kabul edilir.
Biz hep deriz Dört Ana Kaynakla Marifette simge olan Su Paklığın sembolüdür. Burdaki Hizmet, Canlara İkrar Meydanını açılmadan önce Pak olmaları gerekirliliğin vurgusu olarak kabul edilir. Musahibler Her Can bir Musahibi ile yanyana dar olmak için Av-dest Hizmetini sunarlar. Önce Erkek Musahip, Musahib Bacının eline su döker, sonra Bacı, erkek Musahibin eline su döker.Ve bir birlerinin Kollarına Niyaz olurlar. ( Yani İkrar Erkanında ekipmanlar çift olmalı. Tek olursa hizmet 4 canın yapması tamamlanna kadar devam eder)
Burda Ana / Kadın daima Yolumuz, EDEB-ERKAN’ına uygun bir şekilde önceliklidir. Daha Sonra Pir Divanında Kac Ana varsa önce Anların eline Sonrada eril Pirlerin eline su dükülür. İkrar Cemlerinde öncelikle Analar olmak üzere Cümle Cem Erenlerinin ellerine su dökülür.
Öğreti Cemlerinden; Ceme katılan Canlardan Rızalık alınır Hizmeti Sunanlarla Pirler Divani ve Meydanda Reyberin eline su dökülür.
Burdaki Hizmet Paklığı Temizliği ve saflığı sembolize etmekte.
Başlangıçta bu hizmetin bir fazlalık olduğunu söylemiştik.
Bu nasıl nerde geldiyse pek bilinmeyen bir hizmet gibi.
Eğer yolumuz için gerekli olsaydı Pir Sulatan ”Alınmış abdestim aldırırlarsa, kılınmış namazım kıldırırlarsa” demezdi fakat bundan şunu çıkarmıyalım işte Cemde Abdest alınıyor ondan Söylemiştir.
İBRİKDARIN TERCEMANINI
Suyun Paklığı Aşkı ile ya Hakk. ya Xızır, ya Pir
Biz iki Can olduk bir ibrikle suyu sunduk. Pirimizden destur aldık. Peşkirimizle kuruttuk. Niyazı Hakka eyledik. Ezelden evele, tek noktada Hakka büründük. Marifet aşkına ellere üryan suyu döktük, nuru pak eyledik.
Ya Xızır sen Gerçete Pir u Paksın.
Gerçeğin paklığına HÜ. Nefes Pirdendir.
BURAYA KADAR YAPILAN HİZMETLER VE ANLATIMLARLA CEM BAĞLANMASINA HAZIRLIK OLARAK GÖRÜLÜR:
CEM BAĞLANIR / MÜHÜRLENİR KAPILAR KAPANIR:
Sırası gelince aşağdaki hizmetler yapılır.
SEMA / ÇARKI PERVAZ HİZMETİ.:
Sema folklorik bir ekip işi değil. Sema bir Ekip İşi Musahip Canlar Hizmeti sunan Canların İkrar Ceminde Dar Olan ve İkrar vermek ve onlar için Bağlanan Cemde Hizmet Sunanların ve ikrarlı Canların tamamaının döndüğü ve Cemde Hakla Hak olmanın doruk noktası olunan andır.
Evrenin yer yüzündeki bir benzerinin yapılması Derinlik ve anlam bakımında gerçeğin tezahürü olma niteliğindedir.
Evren o ilk Patlamayla, genişlemeye başlamasından buyana, tozduman, gaz halinde ikende boşlukta soğuyana kadar dönmeye devam etmekte, soğudukça vucut bulan galaksileri, millyarlarca yıldızlerı oluşturan ve oluşturmaya devam ederken hep sonsuza doğru genişleyen bir hızla dönmeke işte bu dönmeyi Sema olarak icra etmeye başlamamız ve dönerken Pir makamını bir Işık /Nur olarak kabul etmemiz ve yüzümüzü hep ışığa dönük dönmemiz.
Evreni Hakk Meydanına Semayla indirip o meydanda Hakkın Adaletinin tecelesini ve Hakk Terazisinin doğru darada tutmanın binasını kurmuş oluruz.
Ceme katılan Canlar Hakkın binasını kurdular bu binanın kurulduğu meydanda Sorgu Görgü yapılırsa adaletli olmak zorunluğunu böylece önceden kabul etmiş oluyoruz.
Çünkü Adalet Binasını kurduk ki Hakk yerine gelsin, Hakklı Hakkını alsın. Barış sağlansın. İşte Bu şekilde Musahip Canlar bu Makamı’da bimle ve uygulamayla CEM MEKTEBİNDE öğrenmiş oluyorlar.
PİR GULBANGINDA.
”Semalarımız hakk semahı ola. Seyir için olmaya Hakka yete, birliğinize, dirliğinize delil ola. Demi devranınız kutlu ola. Döndüğünüz çarkı pervazlar sizlere hayır himet vere. Eksikleri tama yazıla. Hakkikat bizi doğru Yolda, doğrulukta ayırmaya.” der.
SAKI SUYU / DEM HİZMETİ.
Saki. Modern ismi ile Garson demek. İçki dağıtan, Badeleri doldurana Saki denir.
Cemlerde alınan Dem Sakinin getirdiğ alkollu bir İçeçek, şarap veya Rakı olabilir. Bu gelen içki sade suda olabilir.
Su getirilir Pir divanının önüne gelene kadar belirli rütüellere uygun olarak getirilir. Pirden Gulbang alan Alkollü İçki veya Sade Su Gulbang aldığı için DEM Olur.
Bu Su aynı zamanda Hayatı, Canlılığı simgeler. Saki suyu kutsallık kazanmış olur.
Her Can bu sudan bir Yudumda OLSA İÇMELİ GULBANG VE CEM ERKANI SIRASINDA SEMADAN SONRA FERAHLATICI OLARAK İÇİLMESİ UYGUN GÖRÜLMÜŞTÜR.
Sakilik Hizmetini sunan musahibler her hizmette olduğu gibi Bacı Musahible kardeş Musahib birer olmak üzere iki gurup 4 Can Saki suyu hizmetini sunarlar. Saki suyunu nuş eden / içen Canlar Aşk ile Sakilere niyaz olurlar.
Sakilerde Aşk ile Nuş ola. Hayat suyu ola, şifa ola derler.
İkrar Cemlerinde Demin Alkol olmasına dikat edilir.
İkrar Cemlerine Arifler, Ehil Canlar ve Musahiblik ikarı verenler katıldığı için Arifler Cemi olması hasabı ile Cem İkrarı Muhabbeti Demle olur.
Bu Demin herkese eşit dağıtılması Hakk Yolunda Paylaşımın önemine vurgu yapmaktır.
İkrar Ceminde Saki Suyu / Dem Sema dan önce sunulan bir Hizmettir.
DEM ALAN CANLAR Demlerini Yudumladıktan Sonra SEMA DÖNENLERE KATILIRLAR.
Sema için hazır olan Saki hizmetini yapan 4 Can Musahibler, Pir divanından Gulbang Alındıktan ve Demi Pir divanına sunulduktan sonra Demi alan musahib canlar Sema dönmeye başlarlar.
Daha sonra her Dem alan Sema dönmeye başlar böylece eğer bir rahatsızlıkları yoksa Ceme katılan ve Dem Alan her Can sema döner.
CEM MEYDANI Galaksilerin dönmesine benzemiş olurki işte bu anda Hakk ve Hakkikatla o meydanda Pervaz olmuş olurlar.
O meydan Kainat olur, Arşı-Rahman olur.
LOLKMA – SOFRA HİZMETİ.:
( Not .: Aleviler Cana Kıymadıkları için Kurban Hizmeti ve Kurban olmaz. Kurban Sefavilerin bir şekilde bize zorla dayattıkları bir rütüel olması ile Müslüman komşuların yani mahaleninde bundan payı az sayılmaz )
Lokma.: hakk ve Hakkikat yolunda eşitliğin sembolünü gösteren en önemli sunumdur. Lokama. Canların Kendi Emekleri ile hiç bir eksik katkı olmadan Hakk edilmiş emekle kazanılması gerekir ki Cem’de Lokma olarak kabul görsün. Lokmayla Hak, insan emeği ile eşit duruma getirilmiştir.
Hakk Yolu gerçeği.. Hakk İnsanda olmasını gösteren bir sunumdur. Lokamlar rızalıkla kazanılıp, Rızalıkla hazırlanmışsa Hakk sofrasına konulup Gulbang sunulan Lokmalar Pir-Lokması olur. Saki suyunda demiştik Gulbang alan Su, Alkollu içecekler Dem olur.
Demekki Lokmalar Gulbang’sız Ceme Alınmaz.
Lokmayı getiren Canlar Lokmalarının üstünü kapalı getirirler bu kapalı olması kimin ne getirdiği, çokmu, azmı getirdiği bilnmemesi içindir ki zengini, fakiri belli olamsın her can eşit hizmet alabilsin.
Kapalı Gelen Lokmalara Lokma Hizmeti Sunanlar Pirden Destur almışsa Lokma-Kabul Gulbangı verir, yoksa Reyber veya Pir-Divanında oturan Ehil Canlardan biri Lokmalara gulbang vermelidir. Lokmaları Lokma Hizmeti sunan Musahibler kabul eder ve Lomaya ait tüm sorumlulukları bu 4 canın kontrolundadır. Lokmalar Hakk Meydanına EDEB ERKAN’a uygun getirilir.
Lokma Gulbangı alınır.:
Gerçeğin lolması Aşkı ile
Lokmalar kabul, muratlar hasıl ola, yüzleriniz ak, gönülleriniz pak ola. Lokmalar rızalıkla, emekle kazanılmış ola. Nimeti Hakk, bereketi toprak. Rızalık ver canlarımıza ey Lokmayi
pak/ mutlak. Yiyenlere şifa, yedirenlere delil ola, bir lokmanız bin ola. Emekler boşa gitmeye, bed emelerden sizleri koruya. Kazanıp getirenlerin, Pişirip yetirenlerin elleri ayakları dert görmeye, dertlere derman, hastalar şifa ola. Dört Kaynaktan kırk gözeye ulaşa. Hakk yoluna yol ola, Erenlerle aynı sofraya otura, Lokmalarında bereket bula. Evlatları hayırlı evlatlar ola. Hizmet sunan eller dert görmeye. Hakk çereğın aydınlattığı sırlara ulaşa. Lokmalar nur ola.
Gerçeğe HÜ
Sonra Canlara dört elden mümkün olduğu kadar adeletli olarak Lokmalar dağıtılır ve rızalık istenir.:
Elimizde yoktur tartı terazi, göz nizam, eller terazi. Tüm Canlar oldumu hakkına razı?. Canlar.: Biz Razıyız, hakkda razı ola. diyerek rızalıklarını sunarlar.
Sonra Pirden Sofra Gulbangı istenir Gulbangdan sonra Lokmalar tüketilir. Bundan önce tüketen canlar varsa Onlar Dara kaldırılıp daha önceden belirlenen bir fakire veya öğrenciye yardım etmesi istenir ve Darı didar edilir.
ERKANDA BELİRLİ OLAN, SIRALAMDAN SONRA.
Cem Bağlanmasının son Hizmetleri yapılır.
SÜPÜRGE SIRLAMA HİZMETİ.:
İlk Süpürge izmetinde temizliği anlatmaya çalıştık.
Şimdide yapmış olduğumuz Erkanların bu meydanda kalması için Sema döndüğümüz meydanı, Dara durduğumuz alanı, Sunulan tercemenlerı, Aşıkların Nefesleri, Pirin verdiği / sunduğu Gulbangları. Hakk Meydanına sırlama anı geldi.
Süpürgeyi üç sehfer çalan Musahib Canlardan biri.
Ya Hakk. Ya Xızır. Ya Pire Piran. Der. Süpürgesini meydana çalar. Elini süpürgeye verip elini niyaz eder ve
TERCEMANI SUNAR Bu Meydanı Süpürdü Pire Piran, Meydanı Pürü Pak eyledi. . Sırladı Meydanımızda sunalan gulbang. Kör olsun bed gözle bakan. Uğramasın meydanımıza Pirsiz Yolsuz olan.
Bir gün yeniden aşikar olsun diye bu gün sırladık. O Sırı Varlığa yolladık. Pirin Huzura geldik. Nefes Pirdedir. Der Pir.: Sırrı Sırrına Aşk ola. Pire Piran. Mülkü cihan. Nuru Divan. İmdadımız yatişsin Şahe Merdan. Sırlar sırda kala, hizmetler Kabul ola, dilden dilekler, gönülde muratlar hasıl ola. Darınızda, çarınızda Xızır yardımcınız ola.
Dil bizden, nefes Ceddimiz BaMaSor dan ola.
Ya Xızır sen Gerçeksin. Gerçeğe HÜ der.
Canlar sizlerde gördünüz bu
canlarımız meydanı sırladılar şahadetlik edermisiniz üç sefer sorar. Canlarda şahidiz derler Ve Pir Aşk ile der.
ÇERAĞ / DELİL SIRLAMA.:
Delil sırlanma, neden sırlıyoruz. Sırlıyoruzki uyusun bizim ihtiyacımız olduğunda çağırıp yeniden uyandıralım.
Neyi uyandırıyoruz Aydınlanmayı, Yol aydın ola diyoruz. Bilimi, İlmi gösterebilmek için aydınlığın ışığın olması gerekli ki, Canlar bilimi Marifeti görebilsinler. Pirlerin Sunumlarını duyabilsinler Delili uyandırırken kulakların açılmasını da sağlamıiş oluyoruz.
Nefesleri dinliyebilsinler, Sema dönerken Çerağı güneş olarak görebilsinler Uyanmazsa Güneşin aydınlık yüzü görünmez Sema dönülmez. Onun için uayndırdığımız Delilimizi şimdi sırlıyacağız.
Musahib Canlar hep birlikte delilin önüne gelerek içlerinde biri veya ikisi yada hepisi birlikte delilleri sırlarken
( İkrar Cemlerinde dört ana kaynağı- Dört kapıyı temsilen Dört çerağ uyandırılır Her musahib Can birini uyandırır ve birini sırlar)
Gerçeğin deliline Aşk ola.
Ya Hakk, ya Xızır, ya Pir
Bu delili sırlıyoruz, sırrını hakk meydanında bırakıyoruz.
Bu delili sırlıyoruz, sırrını Pirin nefesinde bırakıyoruz.
Bu delili sırlıyoruz, Sırrını Naciye ananın nurunda bırakıyoruz. Sırladığımız delilleri yeniden uyandırana kadar Xızıra, Pire, Evliyaya, Erene teslim ediyoruz. Canlar sizlerde buna şahid olun. Aşk ile Nefes Pirdendir. Der
Pir. Gerçekler yol gösteren Delilin Aşkı ile.
Ya Hak,ya Xızır, ya Pire Piran.
Kalanla Oturanla, Gidenle Sır ettik delili. Sır oldu çereğın varı. Hakk oldu sır kapısına vardı. Sır makamına mihman oldu. Canlarımız kazasız belasız evlerine ulaşa. Xızır nurunda yolları aydın ola. Birliğimiz dirliğimiz daim ola.
Canlar, Canlarımız Delilleri sırladılar sırrını Hakk meydanına Pir Divanına sundular. Birdaha Uyandırılana kadar sırladılar. Sizlerde gördünüz şahadet edermisiniz.
Canlar.: şahidiz kabul ediyoruz derler.
Şahitliğiniz kabul, gören gözler yadın ola, duyan kulaklar, Pir nefesi duya. Yolunuz açık, Xızır Xanelerinize mihman ola.
Dil bizden, Nefes, Çarağın sırrı ve kabulu Ceddimiz BaMasor Ana’dan ola.
Ya Xızır sen Gerçeksin.
Gerçeğin Deliline HÜ
POST KALDIRMA HİZMETİ.:
Post Hizmeti sunan Musahibler Postu kaldırmak için Hakk Meydanına gelirler. Pir Divanında destur isterler Divan Ayakta Darda olur. Ve her bir Musahib Postun bir Köşesini Tutarak Kaldırıp Meydanda Dar olurlar. Postun Sahibinden sonra Hakk Binası Adeletin Postu Musahib Canlara emanettir. Post katlanır bir Bacı Sol koltuğunun altına alır ve diger üç Musahib, Pustu tutan Musahib Canın omuzuna niyaz olur ve Dar olurlar.
Pir.: Piri Piranın Aşkı ile.
Post Hak edenin ola. Kadim ola, daim ola.
İnkarı yok ola.
Bu meydanda sunulanlar devriyenize yol ola. Demler Demli ola, gönüller şad ola. Kazançlarınız Rızalıklı ve bol ola.
Gidenlere uğurlar ola. Kalanlara Muhabetler hoş ola.
Dil bizden, Nefes Pir BaMaSordan ola.
Ya Xızır sen Gerçeksin.
Gerçeğe HÜ.
CEM.; KAPANIŞ-GİDENE-DURANA GULBANGI İLE SIRLANMIŞ OLUR.
Aşk ile
12 Haziran 2024 Berlin Eli MaSor A.K.