6. ALEVİLİKTE NE VAR NE YOK ? (Mehmet Yapıcı)

6. ALEVİLİKTE NE VAR NE YOK ?

Alevilikte var olan değerleri ve öğretileri sırasına göre daha anlaşılır bir şekilde yorumlayalım:

1. Evrenin En Zengin Felsefesi
Alevilik, insanı, doğayı ve evreni bir bütün olarak gören bir felsefi derinliğe sahiptir. Bu anlayış, her şeyin birbiriyle bağlantılı olduğunu ve yaşamın, evrendeki bu uyumun bir parçası olduğunu öğretir. İnsan, doğanın yalnızca bir parçası değil; aynı zamanda onun sorumluluğunu taşıyan bir varlıktır. Bu nedenle, Alevilikte doğanın korunması ve insanın evrensel düzenle uyum içinde yaşaması esastır.

2. Kamil İnsan
Alevilikte nihai hedef, insanın olgunlaşmasıdır. “Kamil insan” kavramı, bireyin bilgi, sevgi ve ahlak yoluyla kendini geliştirerek hem kendi iç dünyasında huzura kavuşmasını hem de çevresine fayda sağlamasını ifade eder. Bu, bir mükemmellik arayışı değil, sürekli bir gelişim sürecidir. Kamil insan, sadece kendini değil, toplumunu ve doğayı da iyileştirme çabası içindedir.

3. Bağlama ve Türkü
Bağlama ve türkü, Aleviliğin ruhunu yansıtan en güçlü araçlardan biridir. Müzik, yalnızca eğlence değil, aynı zamanda inancın, kültürün ve hakikatin bir taşıyıcısıdır. Deyişler ve türküler, Alevi öğretisini sözlü gelenek yoluyla kuşaktan kuşağa aktarır. Bu müzikler, insanın duygusal ve manevi dünyasına hitap ederek onu derin düşüncelere sevk eder.

4. Eşitlik
Alevilikte herkes “can” olarak kabul edilir ve insanlar arasında hiçbir ayrım yapılmaz. Kadın ve erkek eşittir; farklı kimlikler ve inançlar arasında bir üstünlük anlayışı yoktur. Bu eşitlikçi yaklaşım, toplumsal adaletin ve insan haklarının temel taşını oluşturur. Alevilik, her bireyin değerli ve eşit olduğunu vurgulayarak insan haklarına dayalı bir toplum düzeni önerir.

5. Dar, Sorgu ve Yargı
Alevilikte birey, hem kendi vicdanına hem de topluma hesap verir. “Dar” kavramı, kişinin kendiyle yüzleşmesini, hatalarını kabul etmesini ve bunları düzeltmek için çaba göstermesini ifade eder. Bu süreç, bireyin ahlaki gelişimini ve toplumsal uyumu sağlar. Alevi inancında yargı, intikam veya ceza değil, arınma ve düzeltme amacı taşır.

6. Rızalık
Rızalık, bireylerin birbirlerinin haklarına saygı gösterdiği bir toplumsal düzeni ifade eder. Kimsenin rızası alınmadan bir şey yapılmaması, hem bireysel ilişkilerde hem de toplumsal hayatta huzurun ve adaletin temelidir. Bu anlayış, Aleviliğin toplumsal barışa yaptığı önemli katkılardan biridir.

7. Bilim ve İlim
Alevilik, hem bilimsel hem de manevi bilgiyi önemser. İnsan, hakikate ancak öğrenerek ve kendini geliştirerek ulaşabilir. Bu nedenle Alevilik, bireyin aklını ve bilgisini kullanmasını, sorular sormasını ve cevaplar aramasını teşvik eder. Bilimsel bilgi, insanın doğayı ve evreni anlamasında; manevi bilgi ise kendi iç dünyasını tanımasında rehberdir.

8. Sevgi ve Ahlak
Sevgi, Alevi inancının temel değeridir. Sevgi, sadece bir duygudan ibaret değildir; insanları birleştiren, toplumu ayakta tutan ve bireyi daha iyi bir insan olmaya yönlendiren bir güçtür. Ahlak ise bu sevginin hayata yansımasıdır. Alevi felsefesinde sevgi ve ahlak, birbirini tamamlayan iki temel unsurdur.

9. Pir, Baba, Dede
Alevilikte rehberlik, bilgeliğe ve deneyime dayanır. Pirler, babalar ve dedeler, topluluğa yol gösteren, bilgelikleriyle rehberlik eden kişilerdir. Ancak bu rehberlik otoriter bir yapıdan ziyade, sevgi ve saygıya dayalı bir önderliktir. Toplum içindeki bu rehberler, insanları hakikate ve kamil insan olmaya yönlendirir.

10. Cem ve Semah
Cem ayinleri, Aleviliğin en önemli toplumsal ve manevi ritüellerindendir. İnsanların bir araya gelerek paylaştığı, sorunlarını çözdüğü ve birlikte ibadet ettiği bu ayinler, toplumsal birliğin bir simgesidir. Semah ise insanın evrenle uyumunu, döngüsel hareketlerle ifade eder. Bu ritüeller, Alevi inancının doğayla ve toplumla olan bağını güçlendirir.

11. Direniş ve İkrar
Alevilik, tarih boyunca zulme ve haksızlığa karşı direnmiş, özgürlük mücadelesinin bir simgesi olmuştur. İkrar ise bireyin hakikate bağlılığını ve bu yolda kararlılığını ifade eder. Alevilikte direniş, yalnızca fiziksel bir mücadele değil, aynı zamanda kültürel ve manevi bir duruş anlamına gelir.

Kolay mı Sandın

Bir üzüm tanesi kırka bölünür
Alevi olmayı kolay mı sandın
Ölmeden evveli yine ölünür
Alevi olmayı kolay mı sandın

Kırmayasın sakın tuttuğun dalı
Terk eyle dünya da serveti malı
Yüzün yerde özün toprak olmalı
Alevi olmayı kolay mı sandın

Muhabbet olmadan aşkla gezilmez
Gönül yar değilse üzüm ezilmez
Rızalık olmadan dilin çözülmez
Alevi olmayı kolay mı sandın

Varlık birliğinde pay eyler varı
Başını verdiği Mansur’un darı
Hakkın kelamından çıkmaz dışarı
Alevi olmayı kolay mı sandın

Gönül gözün aç da şöyle bir bak ’ta
Özünü çerağın oduyla yak da
Hakkı canda arar canı da hakta
Alevi olmayı kolay mı sandın

Ne dine inanır nede imana
Hakkı delil tutar canana cana
Bu yol ince yoldur zor gelir sana
Alevi olmayı kolay mı sandın

Bu yola nicesi tuzaklar kurdu
Kimi ayık gezdi kimi uyurdu
Erenler kendin bil diye buyurdu
Alevi olmayı kolay mı sandın

Ne Hacımız vardır ne de Haçımız
Hakkın nuru ile dolu içimiz
İnsanı hak bilmek bir tek suçumuz
Alevi olmayı kolay mı sandın

İbadet yerimiz bizim cem evi
İşimiz gücümüz bizim tek sevi
Sırt üstü yenmişiz din denen devi
Alevi olmayı kolay mı sandın

Sedamızı içiten içe duyanlar
Enel Hakk’ın hakkı bizde diyenler
Abdal olup şalla hırka giyenler
Alevi olmayı kolay mı sandın

Yola talip olan kalır mı naçar
Gönlünü şad eder âleme açar
Sazının döşünden güvercin uçar
Alevi olmayı kolay mı sandın

Huriye Gilman’a cennete kanmaz
Cehenneme güler oduna yanmaz
Hak yolundan asla caymaz usanmaz
Alevi olmayı kolay mı sandın

Ayetle ömrünü eylemez ziyan
Özü meydandadır bak ayan beyan
Anladın mı şimdi gafletten uyan
Alevi olmayı kolay mı sandın

Özün arı temiz gönlün pak eyle
Yediğin lokmayı helal hak eyle
Yoluna baş koyup anlın ak eyle
Alevi olmayı kolay mı sandın

Nefsini kul edip ona çatmadan
Cahilin sözünü her dem yutmadan
Elinle belinle oruç tutmadan
Alevi olmayı kolay mı sandın

Ne Hoca tanırız ne papaz peder
Ömrün beş vakitle eyleme heder
Pirin ayak izi menzile gider
Alevi olmayı kolay mı sandın

Devrimi insandır asla değil kul
İnsan olmak için menzilini bul
Dinle kinle ömrün boşa etme pul
Alevi olmayı kolay mı sandın

Aşk ile Mehmet Yapıcı