SEYİD NESİMİ bir Nefesi üzerine tartışma

SEVGİLİ ELA KAYA ve Sevgili Canlar.
Dün 28 Mart 2018 de üzerinde yorum yaptığınız .
Aşağıdaki Ela Canın sorusunun cevabı ve Canlarımızı bilgilendirmek için elimde geleni bilgim dahilinde sunmaya çalıştım. Aşk ile
Sevgili Can ve Dostlar, bu beyitteki ikinci kıtanın
son iki cümlesi benim kafama soru işareti getirdi.
Bu Ali hangi Ali’dir?
Sorma Be Birader
Seyyit Nesimi
Sorma Be Birader Mezhebimizi
Biz Mezheb Bilmeyiz Yolumuz Vardır
Çağırma Meclis-İ Riyaya Bizi
Biz Şerbet İçmeyiz Dolumuz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır

Biz Müftü Bilmeyiz Fetva Bilmeyiz
Kıl-Ü Kal Bil Meyiz İfta Bilmeyiz
Hakikat Şehrinde Hata Bilmeyiz
Şah-I Merdan Gibi Alimiz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır

Nesimi Özünü Farş Etme Sakın
Ne Bil Sin Ham Ervah Likasın Hakkın
Hakkı Bilmeyene Hak Olma Yakın
Bizim Hak Katında Elimiz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır

Bu Nefesteki dizeler rastgele birine ait değil. Melamet İnancını özümsüyen Şair, Bilge Hakla Hak olmuş ve Mansurun yolunda gittiği için Enel Hak demiş Hak bende Ben Haktayım demiş ve derisi yüzülerek 1419 yılında Halepte işkence edilerk öldürülen bir bilgenin yazdığı bir nefesten bahsediyoruz. Verdan var olmayı kabullenen, yaradılışı red eden Melametiler Hak Yolunda ikrarla itikatla Pirlrine Yol ehli bilge insnlara taliblik yapan bir Felsefe sahibi olan Seyid Nesimini Bu nefesin tamamını anlamazsak tek tek deyim veya kelimeler üzerinde tartışırsak bu tartıştığımız Şah da olsa Ali de olsa gerçek sonuca varamayız. O zaman gerçeği çıkarmak için Seyid Nesimi Farş etme demiş amma bu gün sırları Farş etme günüdür.
Bu nefeste tüm dörtlükler birbirini tamamlıyor olsada ben bilgi daracığımın bildiği kadarı ile her dörtlüğü ayrı ayrı açmaya bilince çıkarmaya çalışayım. Destur Pirim ( Seyid Nesimi’den destur istedim)
Sorma Be Birader Mezhebimizi
Biz Mezheb Bilmeyiz Yolumuz Vardır
Çağırma Meclis-İ Riyaya Bizi
Biz Şerbet İçmeyiz Dolumuz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır

Sorma be birader derken sünnü alime yada kendi farkına varamaıyan kendini alim zanedene diyor.
Bize sorma bizim Mezhebimiz yoktur, Mezheb bilmeyiz yolumuzda mezhebin olmadığını vurgulamış oluyor. Mezhebimiz yok amma EDEBli ERKAN li YOLumuz vardır. Bizi öyle bağırarak ( Burda Ezan dan bahseediyor )Meclis i Riyaya Çağırma. Bizi dedikodu gösteriş yapılan meclisinize yani Camiye çağırma, bizim içtiğimiz Doludan siz içemezsiniz. Sizin şerbetinizi içmeyiz. ( Sünnüler Mevlütlerinde şekerli su veya limonata yada şerbet ikrametmelerine atıfta bulunuyor. Siz meclislerinizde şerbet içersiniz. Biz muhabetlerimizde Dolu Şarap , Rakı ve benzerlerini içeriz. Dem alırız der. Ve bu anlamda sözümüz vardır ( Hanı Ahmet Arifde derki Karnımda Sözüm var aynı anlamdadır)
Biz Müftü Bilmeyiz Fetva Bilmeyiz
Kıl-Ü Kal Bil Meyiz İfta Bilmeyiz
Hakikat Şehrinde Hata Bilmeyiz
Şah-I Merdan Gibi Alimiz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır

Kadılar birine bir Ceza vermek isterlerse mutlaka bir müftüde Fetva alırlar Yani Kadıların verdiği ceza her ne ise Müftü terefında onanır dina aykırı değildir anlamında olması ve Her Kadı bir Müftüye bağlı idi. Bunları Yanı ne Müftü ne Kadı nede Fetvamız olmaz bizim. Kıl u Kal bilmeyiz ifta bilmeyiz. Kimsenin gıyabinda bir şey söylemeyiz iftra etmeyiz. Yani sizin gibi iftira ile gıyabtan ceza vermeyiz.
Bizim hakikat şehrimiz var Hak meydani Pir Divanı var orda herkes kendi hatasını anlatır ve Canlar hep birlikte karar verir. Pirde Canlara tekrar tekrar sorar ve Hakikat ŞEHRİNİN GEREKLİLİĞİNİ uygalatır. Bu bir ceza değildir Her Can yaptığı yanlışın bedelini Hak ve Halk mahkemesinde verilen karara kendisi uyar.
Şahı Merdan gibi Alimiz var. Biraz önce dedimki Hak Mahkemesinde Halkın önünde aşikar adaletli bir karar verlidi bunuda uygulayın dıyebilecek tek kişi Kemalete ulaşmış Pir Döşeğinde oturan Mürşid Ana veya Murşid Baba yada Pir Ana yada Pir Baba verir işte O kemaleti bulan Ehli Can her kimse Şah’ı Merdan Ali’dir.
Nesimi Özünü Farş Etme Sakın
Ne Bil Sin Ham Ervah Likasın Hakkın
Hakkı Bilmeyene Hak Olma Yakın
Bizim Hak Katında Elimiz Vardır
Bizim Söyleyecek Sözümüz Vardır
Nesimi sen bilgini özündeki güzellikleri anlatma açığa çıkarmaktan sakın. Çünkü henüz olgunlaşmamış ruhlu insanlar içindeki Hakkı anlıyamazlar ( ENEL HAKI anlıyamazlar ) der.
Hakkı bilmeyene Hak Olma yakın. O cahiller Hakkı bilmezler ki Sendedki Hakkıda bilsinler. Hak olma yakın Yani sen Haksın onlara yakın olama.
Bizim Hak katında elimiz vardır. Burası çok önemlidir Her gulbangla elimizi Hakkın Katına koruz. Yanı sağ elimizi sol göğsümüzün üstüne koruz. Burad gönlümüz yüreğimiz vardır Hakkın Mekanıda orasıdır. Onuniçindir ki Hak mekanında elimiz vardır. Bunların hepsi için işte bu sözlerimiz vardır.

Sevgili Canlar Hak Yolunun yolcuları Alevilik Nefeslerde gizlidir deriz ya işte Seyid Nesimi bize aleviliği bu Nefesi ile ne güzel anlatmış.
Vardan var olduğumuzu anlatmış. Allahı varlığın dışında bırakmış. İslami, Muhamedi 4 halifeyi İmamları, Hocaları hep dışarda bırakmış sadece bu nefeste değil her nefesinde Hak youlunun yaradılışla bir alakasının olmadığını vurgulamıştır. Boşuna dememiş ya Ben bu melamet hırkasını giydim. Hak Yolu hırkasını giymesi ile Seyid Nesiminin canını aldılar. Bu yolda bedel ödeyen Canlara Pirlere Aşk ola. Aşk ile
29 Mart 2018 Berlin Ali Koçak

İlk yorum yapan olun

Bir Cevap Yazın